De huidige technologie in de huidige sciencefiction
door Peter Motte
Hoe beïnvloedt de huidige technologie de huidige sciencefiction?
Hieronder een kort overzicht van relatief jonge trends. Het is duidelijk dat de klassieke thema's al lang voorbijgestreefd zijn.
- 1 Hyperfysica
-
Fysica is nog altijd een belangrijke inspiratiebron voor sf. De moderne
fysica, met kwantummechanica, de snaartheorie, de inflatietheorie van het
heelal, de bijna metafysische theorieën van het ultieme kleine, en de
verwikkelingen tussen het kleinste en het grootste, oefenen grote invloed
uit. Ze bieden sf nieuwe manieren om reizen in tijd en ruimte en zelfs
tussen universa aannemelijk maken. De krachtiger deeltjesversneller in het
CERN vestigden nog meer de aandacht op de mogelijke problemen.
Voorbeelden:
-
J. C. Somoza, "De tijdschim", met kwantummechanica en snaartheorie wordt het
mogelijk om
vanuit het heden naar het verleden te kijken, maar dat veroorzaakt
psychologische problemen en zet processen in gang die niet te stoppen zijn.
-
John C. Vermeulen, "Ring van eeuwigheid", experimenten in het CERN verstoren
de ruimte-tijd-structuur, waardoor mensen uit verschillende universa
ongecontroleerd in elkaars wereld belanden. Geslaagde karaktertekeningen.
2 Nanotechnologie-
Nanotechnologie is een verzamelnaam voor diverse technieken om op hele
kleine schaal te kunnen inwerken. Het is een hulptechnologie van de
werktuigbouwkunde. Het maakt betere instrumenten, machines en materialen
mogelijk. Dus: kleinere computers, betere medicijnen, betere materialen...
Op nano-schaal verdwijnen de grenzen tussen enkele traditioneel gescheiden
technologieën zoals biotechnologie en ICT. Het maakt verregaande
mens-machine-interfaces mogelijk, zodat bijvoorbeeld onze hersenen extra
geheugen kunnen krijgen met behulp van computertechnologie.
Voorbeeld:
-
Enki Bilal, "De slaap van het monster" en latere delen, nanotechnologie
combineert ict, medische wetenschap, (computer-)virussen en genetische
manipulatie. Een krankzinnige kunstenaar reïncarneert zichzelf op
verschillende manieren en experimenteert zonder respect voor het menselijke
individu met andermans persoonlijkheid.
3 Post-apocalyptische thema's-
Door de grote schaal waarop (post-)apocalyptische verhalen zich kunnen
afspelen, en onder invloed van de apocalyps in het christelijke erfgoed,
speelden dergelijke thema's altijd een belangrijke rol in sciencefiction. Na
de Val van de Muur van Berlijn kwam de (post-)apocalyptische thematiek terug
met de uitputting van de grondstoffen, de opwarming van de aarde, het
terrorisme en geo-politieke destabilisatie.
Voorbeelden:
-
Frank Schätzing, "De zwerm": milieuvervuiling, ecologische problemen,
informatietheorieën, SETI-projecten... de personages ontdekken een
millennia-oud wezen op onze planeet met een intelligentie die we niet eens
zouden herkennen, en dat het niet langer verdraagt dat de mens roofbouw
pleegt op de aarde.
-
Kim Stanley Robinson "De nieuwe ijstijd": door de opwarming van de aarde is
de Warme Golfstroom verdwenen, zodat Europa in een nieuwe ijstijd belandt.
4 Post-moderne geschiedenisbenadering-
Het post-modernisme had vanzelfsprekend ook invloed in sf. Het idee "the
centre cannot hold" en dat er een einde was aan de "grote verhalen" leidde
tot een versplintering van het zelfbeeld, en tot parallelle werelden.
Voorbeelden:
-
Andreas, "Arq", brengt alles samen: sf, fantasy, horror, experimenten met
radioactiviteit op mensen, met genetische manipulatie, met historische
artefacten, parallelle werelden, versplinterde persoonlijkheden, werelden in
werelden, zelfs werelden binnen in mensen. Het uit elkaar spatten van
eenheidsscheppende principes heeft de complexiteit van de verbanden tussen
de elementen alleen maar doen toenemen. Een groots opgezet 18-delig grafisch
experiment.
-
Stephen Fry, "Geschiedenis maken": historicus krijgt de kans het verleden te
veranderen. Over de geschiedenis daarvan merkt hij op dat niets van wat hij
schrijft ooit is gebeurd, maar dat het tegelijk volstrekt waar is. Klassiek
sf-thema vernieuwd door post-moderne aanpak.
5 Information overload en psychologische impact van ICT-
Meer informatica en communicatie verandert de manier waarop we naar de
wereld kijken, maar ook de manier waarop we naar onszelf kijken. Wie de
inhoud van die media bepaalt, heeft de macht om onze kijk op de dingen te
bepalen, maar daardoor ook de kijk op onszelf. Dat levert een post-modern
kantje op: onzekerheid over de realiteit van het wereldbeeld, en van ons
zelfbeeld..
Voorbeeld:
-
Christopher Priest, "The Extremes", Teresa Simons gaat werken bij een
politie-organisatie die een extreme vorm van virtuele realiteit heeft
geschapen, om misdadigers beter te kunnen opsporen. Ze verliest zichzelf in
die zo goed als echte werelden, en kent het verschil niet meer tussen
realiteit en fictie, tussen zichzelf en de anderen.
-
Neal Stephenson, "Cryptonomicon": van het begin van de informatica als
onderdeel van de oorlogsinspanning tijdens WOII, tot het tijdperk waarin die
technologie deel is van de economische oorlog tussen grote multinationals.
* De Tijdlijn * Welkomstpagina *
© 2008. Web page developed, translated and maintained by Vertaalbureau
Motte Abdijstraat 33 B-9500 Geraardsbergen Belgium e-mail: peter.motte@skynet.be